Fråga om hot om att sprida nakenbilder och polisanmälan

Min flickvän har haft en tidigare relation med en kille som har nakenbilder på henne, och han och hans nuvarande flickvän har visat andra bekanta dom bilderna, Och han hotar med att sprida dom till alla hon känner, vad kan man göra? Är det brottsligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det absolut viktigaste man ska göra när man blivit utsatt för något som känns jobbigt är att man polisanmäler detta. Så som du skriver handlar det i ert fall om att din flickväns före detta kille (hädanefter kallad A) visar och hotar att sprida nakenbilder på henne vilket såklart är en fruktansvärt jobbig situation. I ert fall skulle jag därför först och främst råda er att polisanmäla.

När man blivit utsatt för något är det bra om man anmäler till polisen så snabbt som möjligt och att man försöker säkra den bevisning som finns om eventuellt brott. I ert fall kanske det finns sms- eller chattkonversationer som är sparade där hoten eller andra meddelanden framgår och som ni kan ta en skärmdump av och visa polisen. Trots att det kan kännas jobbigt att ha kvar ett hotfullt meddelande är det viktigt att inte radera mejlet eller inlägget. Skulle det bli rättegång är det även bra om någon, exempelvis du som skickat in frågan, har kollat på skärmdumparna innan och kan vittna om att de inte blivit manipulerade och kan styrka trovärdigheten av dem.

När det sedan gäller frågan huruvida de handlingar som A begått är brottsliga eller ej så är det upp till domstolen att värdera den bevisning som finns och därefter avgöra målet. I sammanhanget finns det ett rättsfall som nyligen avgjorts som möjligen liknar er situation och därmed är relevant att nämna.

I målet blev en kille åtalad i Tingsrätten för försök till sexuellt tvång efter att, via en sms-konversation, ha hotat en tjej att sprida nakenbilder på henne om hon inte gick med på att ha samlag med honom. Parterna hade tidigare varit ett par. Den åtalade blev dömd för försök till sexuellt tvång i Tingsrätten men Hovrätten ändrade sedan domslutet och han blev istället dömd till sexuellt ofredande.

Anledningen till att det blev olika utgångar i de olika instanserna har att göra med den bedömning av gärningsmannens uppsåt som gjordes i förhållande till varje brottsbeskrivning och de rekvisit som krävs för att ett brott skall anses vara begånget. Med andra ord är det omöjligt för mig att säga vilket brott som A skulle kunna ha begått enbart genom att läsa din fråga men sannolikheten för att A faktiskt har begått ett brott är stor.

Men oavsett vilket brott A har gjort sig skyldig till är det viktigt att ni polisanmäler och säkrar bevisning, om det finns någon sådan. Det är nämligen först när en polisanmälan har gjorts som polisen kommer att besluta om en brottsutredning skall inledas och endast när förundersökningen är klar som åtal kan väckas och rättegång inledas gentemot A.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på straffrätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger!

Johanna MatsdotterRådgivare