Fråga om hur det går till om ena föräldern har ensam vårdnad och den andra föräldern vill ha gemensam vårdnad

Hej, jag undra hur det går till om mamman redan har ensam vårdnad och pappan nu vill ha gemensam vårdnad. Mamman försöker verkligen se till att barnen träffar sin pappa lika mycket som dom träffar henne men pappan är väldigt ostabil och kan helt plötsligt ändra på de dagar dom har bestämt att han ska ha barnen. Han lämnar dom tidigare än vad dom bestämt och hämtar dom senare än vad som var bestämt. Tack på för hand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Från ensam till gemensam vårdnad.

Om föräldrarna är överens
Om båda föräldrarna skulle vara eniga om gemensam vårdnad så kan de avtala om att den ensamma vårdnaden ska ändras till gemensam vårdnad. Ett sådant avtal blir giltigt genom att det är skriftligt samt godkänt av socialstyrelsen (se här).

Om föräldrarna inte är överens?
Skulle föräldrarna däremot inte vara överens utan enbart en av dem vill ha ändring i vårdnaden, så kan den förälder som vill ändra vårdnaden väcka talan hos en domstol (se här). Domstolen beslutar då om ensam vårdnad ska kvarstå eller om den ska ändras till gemensam vårdnad. En sådan talan kan väckas genom att skicka in en stämningsansökan till den tingsrätt i den ort där barnet bort.

Vid prövning av gemensam vårdnad tittar domstolen främst på föräldrarnas samarbetsförmåga, dvs. om föräldrarna kan samarbeta gällande frågor om barnet. Avgörande dock är vad som är det bästa för barnet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare