Fråga om hur pantbrev i fastighet kan användas

Hej.

Jag är spekulant på en fastighet.

Där finns pantbrev som överstiger både köpeskilling och värde.

Låt oss spekulera:

Fastighetens värde och köpeskilling är 100 000 kr.

Pantbrev på 300 000 finns.

De 200 000 kr som då finns utöver värdet, kan jag ha de som säkerhet för ett annat lån?

Ett lån för att köpa bil, resa, lösa andra skulder mm.

Ett lån som inte ska användas till fastigheten alltså.

Eller måste detta lån ha en annan säkerhet än dessa pantbrev?

Jag hoppas ni förstår min fråga.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till oss på Lawline!

Pantbrev kan användas för vilka skulder som helst då pantbrev egentligen, något förenklat, endast utgör ett kvitto på att en skuld givits säkerhet i fastigheten. Du kan med andra ord använda de överskjutande pantbreven som säkerhet för andra lån än för det lån som du använt för att köpa fastigheten. En annan sak är dock att jag tvivlar på att en långivare kommer att gå med på att ta emot de övriga pantbreven som säkerhet för ett lån om dessa pantbrev har sämre prioritet än det pantbrev som knutits till fastighetsköpet. Värdet av dessa övriga pantbrev blir då nämligen i princip noll då fastighetens värde, enligt ditt exempel, endast är 100 000 kr förutsatt att fastigheten inte stiger i värde.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare