Fråga om hyresvärden kan kräva hyra under uppsägningstid om ny hyresgäst tillträtt lägenheten

Hej. Jag har sagt upp en lägenhet som hade 3 månaders uppsägningstid. Jag flyttade dock ut ur den efter 2 månader och hyresvärden hittade en ny hyresgästen till den sista månaden och hon har också använt den hela månaden. Har jag rätt att få tillbaka hyran som jag betalade för sista uppsägningsmånaden?

MVH

Sandra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring detta återfinns i jordabalken, även kallad hyreslagen (se här).

Vid uppsägning av bostadslägenhet är det 3 månaders uppsägningstid som gäller och det innebär att avtalet gäller fram tills dessa 3 månader har passerat (se här). Du som hyresgäst har därför en skyldighet att betala hyra för bostaden under dessa 3 månader, oavsett om du bor kvar i lägenheten eller inte. Hade du valt att bo kvar hade inte hyresvärden kunnat neka detta eller tagit in en annan hyresgäst samtidigt, men i och med att du valde att flytta tidigare såg hyresvärden sin möjlighet att erbjuda den till någon annan hyresgäst (se här). Emellertid finns det ingen bestämmelse i hyreslagen som hindrar hyresvärden från att göra på detta vis.

Med det sagt har du tyvärr ingen rätt att få tillbaka den hyra du betalat när du flyttat ifrån lägenheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emelie StrömRådgivare