Fråga om hyresvärdens rätt att vistas på hyresgästens tomt och förråd

Hej! Vi har en fråga vi gärna skulle få hjälp med. Tidigare denna vecka (tisdags) var hyresvärden förbi och skrev papper på sophämtning med oss, då påpekade han att vi måste ta bort vårt nedflugna partytält som blåste ner på tomten här om dagen. Vilket jag då sa att vi skulle göra kommande dag (onsdagen) då klockan var 21 när han var förbi. På onsdag morgonen åkte vi och handlade innan vi skulle fixa på tomten, kommer tillbaka någon timme efter och då har hyresvärden varit på vår tomt och plockat ihop tältet, gått in i vårt förråd och lagt in det samt flyttat om saker i förrådet, plockat in sonens lilla gräsklippare och skottkärra i förrådet samt tagit bort vår hunds långlina. Tagit bort askkoppen från utebordet och ställt under grillen... Även burit in våran pallkrage vi skulle odla i den dagen..

Får man verkligen göra så?!?!

Vi känner oss jätte kränkta över att dom hållt på så på våran tomt och med våra saker och dessutom ändrat plats på saker i förrådet :(

Vill jättegärna ha hjälp om hur vi kan bemöta detta.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande detta finns i Jordabalken (1970:994).

Ni som hyresgäster disponerar över ert boende och tillhörande förråd ensamma. Hyresvärden har därför enbart rätt att tillträda lägenheten samt förrådet i specifika undantagsfall. Det kan vara om det handlar om utförande av något förbättringsarbete som inte kan skjutas upp utan att skada uppstår, exempelvis vattenläckage. Vid mindre brådskande förbättringsarbete får hyresvärden tillträda lägenheten om denne meddelar detta en månad i förväg, se här.

I ert fall är ingen av undantagsfallen uppfyllda och hyresvärden har därför inte haft rätt att vistas på er tomt eller i ert förråd utan tillåtelse. Det går därför att argumentera för att hyresvärden gjort sig skyldig till hemfridsbrott - se här.

Med det sagt kan ni påpeka för hyresvärden att denne begått ett brott och meddela att ni kommer göra en polisanmälan om denne fortsätter att gå in i lägenheten. Ett andra alternativ är att polisanmäla direkt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare