Fråga om hyresvärds avtalsbrott

Hej!

Jag har nyligen flyttat till en hyresrätt hos en privat fastighetsägare. I hyresavtalet vi skrev står att hushållsel ska ingå i hyran. Nu har hyresvärden ändå anmält mig som innehavare av elabonnemang till elbolaget, och verkar det som förvänta sig att jag ska stå för elen ändå. Är detta ett avtalsbrott? Hur göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det klart framgår av ett skriftligt hyresavtal att hushållsel ska ingå i hyran skulle jag först och främst rekommendera att du konfronterar hyresvärden med detta. Förhoppningsvis har hyresvärden förbisett detta av misstag och är villig att rätta till felet.

Om hyresvärden efter det skulle vägra att rätta sig i enlighet med avtalet så ser det inte bättre ut än att det kan vara fråga om ett avtalsbrott. För tvistelösning i sådana fall är det till hyresnämnden du vänder dig.

Skulle du senare behöva hjälp att kontakta hyresnämnden och driva ditt ärende där rekommenderar jag att du tar kontakt med en jurist. En sådan når du snabbt och enkelt genom http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare