Fråga om hyresvärds rättighet att tillträda hyresrätt utan samtycke

Hej!

Min hyresgäst gick imorse in i mitt rum när jah låg naken och sov. Detta tycker jag känns väldigt otäckt. Enligt honom var det för att stänga mitt fönster som jag hade öppet. Det är januarimånad och jag förstår att ett öppet fönster är slöseri med värme, men just denna natt och gårdag hade elementet inte fungerat varpå jag öppnade mitt fönster för att få frisk luft. Hade influensan och vinterkräksjukan när detta hände och det kändes som frisk luft var nödvändigt.

Får min hyresvärd klampa in i mitt rum på detta sätt?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande hyresvärdens rätt att tillträda hyresgästens lägenhet återfinns i hyreslagens 12 kap 26 §, som regleras i jordabalken, se här. Som hyresgäst disponerar du över den förhyrda lägenheten exklusivt. Det innebär att du som hyresgäst kan neka i princip vem som helst tillträde, med några få undantag. Hyresvärden får tillträda lägenheten vid mindre brådskande förbättringsarbeten om denne meddelar detta minst en månad i förväg. Enbart vid brådskande ärenden får hyresvärden tillträda lägenheten utan hyresgästens samtycke. Brådskande ärende kan exempelvis vara vattenläckage, se här.

Att din hyresvärd tillträtt lägenheten enbart för att stänga fönstret kan inte anses som brådskande och faller därför utanför vad som är godtagbart enligt hyreslagens regler. I ett sådant läge borde din hyresvärd istället prata med dig via telefon/mejl eller dylikt. Tillträde som inte tar hänsyn till hyreslagens regler är lagstridigt och kan även under vissa fall vara brottsligt.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Vänlig hälsning

Emelie StrömRådgivare