FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp05/10/2017

Fråga om målsägandebiträde

Hej. Vad exakt är målsägarbiträdets roll? Är det polisens och åklagarens förlängda arm?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Målsägandebiträde förordnas enligt 1 § lagen om målsägandebiträde (1988:609). Av lagens 3 § följer att målsägandebiträdet ska ta till vara målsägandens intressen i målet samt lämna stöd och hjälp till målsäganden.
En viktig uppgift målsägandebiträdet har är att han eller hon ska bistå målsäganden med att föra talan om enskilt anspråk, i huvudsak ersättning för skada man lidit, i anledning av brottet, om detta inte görs av åklagaren.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du flera funderingar kan du vända dig till Lawline med en ny fråga.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare