Fråga om när hyresvärden får använda hyresgästens deposition

Hej, vi har en privat hyresvärd. Han har ett extra hus på sin tomt som vi hyr utav honom. Vi har kontrakt på det som hyresvärden själv har skrivit. För det första så vill jag veta hur och till vad en hyresvärd får använda depositionen vi betalade innan vi flyttade in? Elen ingår i vår hyra men just den här månaden säger hyresvärden att el räkningen var jätte hög (trots att vi inte gjort något annorlunda) och han ska betala den med vår deposition men han vägrar visa oss räkningen eller tidigare räkningar för den delen. Får han göra så?

Han säger samtidigt att vi sköter oss jätte bra m.m. och att det vi använder inte drar mycket el alls men ändå ska han betala räkningen med "våra pengar". Både hans och vårt hus går på samma elnät och räkning tydligen men han vägrar visa och bevis på att det är vi som använt så mycket el. Sedan var där ett problem med en husvagn också mellan honom och min svärmor men där ändrar hyresvärden sin historia hela tiden och kommer inte med konkreta bevis. Jag förstår bara inte vad som händer eller vad vi har gjort fel, han är bara allmänt otrevlig mot oss, har inga bevis på saker, säger samtidigt att vi sköter oss och han tänker använda vår deposition till något som inte har med oss att göra. Vad gör vi?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att ni hyr huset av en privat hyresvärd är det i första hand privatuthyrningslagen som gäller. I lagen framgår det att om inget annat sägs, ska hyreslagen användas, se här.

Depositionen är till som en säkerhet för hyresvärden. Om det uppstår skador under tiden som ni som hyresgäster bor i huset, ska ni ansvara för dessa skador. Hyresvärden kan då behålla depositionen när ni flyttar för att kunna reparera det som skadats, se här.

Att använda depositionen till att betala elräkningen är däremot inget som depositionen ska gå till, speciellt inte när elen dessutom ingår i er hyra. Ni bör även ha rätt att få se hur mycket högre räkningen var, så inte hyresvärden luras. Det verkar ju märkligt att den höjts utan att ni gjort något annorlunda.

Mitt förslag är att ni vänder er till hyresnämnden med detta ärende om er hyresvärd inte är samarbetsvillig. För som sagt, depositionen får enbart användas när hyresgästen orsakat skada på boendet!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare