Fråga om övertagande av bostadslägenhet

Hej!

Jag och min sambo har bott tillsammans i fyra år i våran lägenhet.

Han står på hyreskontraktet och det gör inte jag men vi har bott tillsammans och vi har även delat på hyran.

Han har flyttat ut till sin mamma nu och jag har betalat för hyran i två månader.

Vi har skickat en blankett för överlåtelse så att jag får ta över den och jag har en låg inkomst.

Hyran ligger på 6667kr och jag tjänar 10500kr.

Kan jag få ta över lägenheten ?

Sandra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 12:34 st. 1 Jordabalken föreligger en rätt till övertagande i de fall ett varaktigt sammanboende kan påvisas och hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen. Det är även möjligt att förena detta tillstånd med villkor (t.ex. årsinkomst eller att någon går i borgen för din hyra). Det är däremot inte möjligt att genom detta ändra villkoren i hyresavtalet.

Det finns inget i frågan som tyder på att ni inte skulle betraktas som att ha varit varaktigt sammanboende. Frågan om inkomst är relevant och kan bli ett problem. Förslagsvis utreder Du möjligheten till bostadsbidrag hos försäkringskassan (det är bara att ringa) och/eller borgensåtagande. Så länge Du kan uppfylla dina skyldigheter enligt hyresavtalet och inte i övrigt är att anse som en olämplig hyresgäst ska hyresvärden godta förändringen enligt förutsättningarna i frågan.

Mvh
Philip Söderberg

Philip SöderbergRådgivare