Fråga om råd kring ofredande samt förtal

Hej

Jag undrar om spridande av falska och nedsättande uppgifter om mig kan klassas som ofredande? Min fd fru har bl.a anmält mig till skolinspektionen på falska grunder, spridit falska rykten på facebook samt försökt få mig att framstå som farlig och opålitlig i alla möjliga sammanhang bl.a till min nya sambo vid ett flertal tillfällen. Jag pratade med en advokat och han rådde mig att istället för att driva ett enskilt förtalsmål hellre polisanmäla för ofredande. Han ansåg att chansen att nå framgång på det viset är bättre eftersom (enligt honom) förtalsmål ofta bara hamnar i förlikning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter precis som advokaten du konsulterat säger att det snarare skulle handla om ett förtalsmål. Eftersom vi som besvarar frågorna här är juriststudenter så skulle jag rekommendera att du tar advokatens råd i ditt fall. Problemet som du beskriver skulle jag inte klassa som ofredande utan snarare som förtal som tidigare nämnt.

Jag hoppas att jag lyckats hjälpa dig med din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare