Fråga om sambos rätt till lägenhet.

Hej. Min son och hans sambo skall gå isär. Har hon rätt att kräva någon del av lägenheten?

Han har ägt lägenheten sedan 1/4 2015. Hyrt den i andra hand sedan 2009 av mig, det finns papper på andrahands hyrningen. Han har betalt lån och hyra. Sambon flyttade in okt 2015. Har det någon betydelse att hon har skrivit sitt namn c/o pojkens namn och efternamn i adressen? Räknas det som inneboende då? De har 1 barn(1 år) ihop och ett på väg till hösten. Om han har råd att bo kvar med barnen men inte hon är det en fördel för honom?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska försöka svara på din fråga så bra som möjligt.

Sambolagen
När två personer bor tillsammans i ett samboförhållande under en varaktig tid så tillämpar man reglerna från Sambolagen, du kan läsa den här. När två personer separerar så gör man någon som kallas bodelning, dock endast om någon av saborna begär det. I en bodelning mellan sambor så ska bostad och bohag ingå, men endast om de förvärvats för gemensam användning, se 3 §. Man får alltså göra en bedömning på huruvida tanken med köpet av lägenheten skulle vara för att den skulle utgöra gemensamt boende. Eftersom att lägenheten köptes ett halvår innan paret flyttade ihop så är det ett tecken på att den inte förvärvats för gemensamt bruk, och därför skulle den inte ingå i bodelningen.

Övertagande av bostad
I 22 § Sambolagen finns en regel som gör det möjligt för den andre sambon att ta över bostaden även om den inte utgör samboegendom. För att en sambo som inte haft äganderätt på lägenheten ska få ta över den ändå så ska synnerliga skäl tala för det. Synnerliga skäl skulle kunna vara att en sambo ska ha vårdnaden av gemensamt barn och inte har möjlighet att bo på annan plats. Att din sons sambo inte skulle ha råd att bo kvar i lägenheten med barnen är ett skäl som talar emot att hon skulle få ta över lägenheten med hjälp av 22 §.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare