Fråga om skatt vid överlåtelse av fastighet.

Hej, vilka regler skatter gäller idag, 2017 för samma nedanstående fråga?

SKATTEMÄSSIGT FÖRMÅNLIGAST, KÖP ELLER GÅVA AV FASTIGHET?

2010-07-30 i Försäljning av fastighet

- See more at: http://lawline.se/answers/10625#sthash.ZEez7rTH.dpuf

Vänliga hälsningar

Gith Hagrydh

Lawline svarar

Hej Gith! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ingen skatt vid gåva, arv eller bodelning
I inkomstskattelagen finns de flesta regler om svensk skatt, du kan läsa den här. I 8e kapitlet finns en uttömmande lista på vad som är fritt från skatt. I 2 § står det att förvärv som en fått genom arv, gåva, testamente och bodelning är helt skattefria. Det viktiga att tänka på vid mottagande av gåva är att den måste vara helt benefik, det vill säga helt frivillig och givaren ska inte få något för givandet av gåvan.

Konsekvenser vid senare försäljning
Om du tar emot en fastighet genom någon av dessa skattefria alternativ så kommer du också ta över den ursprunglige köparens anskaffningsvärde. Vid beskattning vid försäljning av fastighet går det till på följande sätt: Man tar det värde man sålde fastigheten för (försäljningsvärde) - det värde som den ursprunglige köparen köpte fastigheten för (anskaffningsvärde). Mellanskillnaden ska sedan multipliceras med 22/30-delar och 30% av det kommer behöva betalas i skatt. Om fastigheten däremot är en näringsfastighet och inte en privatbostadsfastighet så ska mellanskillnaden multipliceras med 9/10-delar och 30% av denna blir skattesumman. Alla lagrum till föregående uträkning hittar du i 45 kap. Inkomstskattelagen, läs den här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare