Fråga om skydd för efterlevande make.

Hej.

Vi är ett gift par där jag Leif har 2 st. särkullbarn. Vi bor i en villa som min fru har lagfart på och vi har också en personbil och en husbil och båda står registrerade på Agneta och i köpeavtalen står hon som ensam köpare.

Vi vill ha 100% skydd för Agneta om jag avlider så att mina barn inte kan kräva något av villa och bilar.

Det kapital (fonder och sparkonton) som Agneta står för på banken kan mina barn kräva något av det?

Vänliga hälsningar

Leif Paulsson

Bo Hage 37 64033 Bettna

leffila@hotmail.se

Lawline svarar

Hej Leif, vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad ingår i en bodelning?
Om en person so är gift dör så börjar man alltid med att upprätta en bodelning (Se 1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § Äktenskabsbalken). Allt giftorättsgods ska ingå i en bodelning, vad som är giftorättsgods regleras i 7 kap. 1-2 §§ Äktenskapsbalken. I paragrafen framgår att det inte spelar någon roll vem som står registrerad som ägare på egendomen, så länge det inte finns ett avtal som gör att egendomen endast ska tillhöra en av makarna. Giftorättsgodset delas på två mellan makarna och den döde makens del kallas för "kvarlåtenskap" (11 kap. 3 § Äktenskapsbalken).

Vad händer med kvarlåtenskapen?
I 3 kap. 1 § Ärvdabalken finns en ovillkorlig rätt för arvslåtarens särkullbarn att ta ut sin del av arvet oavsett om föräldern är gift eller inte. Bröstarvingar har rätt att ta ut minst 50% av kvarlåtenskapen, se 7 kap. 1 § Ärvdabalken.

Hur du kan skydda din nuvarande fru.
Som redogjorts så kan du inte testamentera bort mer än 50% av din kvarlåtenskap till din fru eftersom den enligt lag måste tillfalla dina bröstarvingar. Du och din fru kan däremot skriva ett avtal om att all er egendom ska vara din frus enskilda egendom (7 kap. 3 § Äktebskapsbalken), konsekvenserna blir då att du inte har någon kvarlåtenskap att ge till dina barn, men då kommer dina barn inte heller få ta del av ett arv när din fru dör. Däremot så kan det också vara värt att tänka på vad det kan bli för konsekvenser vid en eventuell skilsmässa medan ni båda är vid liv. Skulle ni skriva det här avtalet om att all er egendom är din frus enskilda så kommer du få ett mycket litet värde ur en bodelning.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att fråga igen.

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare