Fråga om störande grannar

Hej!

Vi bor i en 2-vånings hyreshuslänga på markplan med egen uteplats. Har en otrevlig dygnet-runt-rökande granne med balkong ovanför som orsakar oss mycket besvär. Inte nog med att hon (tyvärr lagligen!) kedjeröker där varje kvart/halvtimme - kanske något mindre på natten - har hon nu även installerat en lampa på sin balkong som är tänd varje natt kl. 22 - 07. Hon släcker den inte ens när hon rökt klart och gått in! Eftersom lampan är rätt så stark blir också vår uteplats upplyst hela natten, vilket vi upplever som störande då vårt sovrum vetter ditåt.

Frågan är alltså: Har vi rätt att kräva att hon har släckt nattetid, eller är det istället vi som måste anpassa oss till hennes livsstil?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Regler kring detta finns i jordabalken, även kallad "hyreslagen" i vardagligt tal.

Vilka krav ställs på en hyresgäst gentemot dennes grannar?
En hyresgäst ska se till att de som bor i dennes omgivning inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra omgivningens bostadsmiljö. En skälighetsbedömning görs i huruvida den allmänna uppfattningen är om vilka störningar som ska tålas. Exempelvis tas inte hänsyn tas till "känsliga personer" eller nattarbetande. Utgångsläget är att på natten ska de boende kunna sova ostört medan en på dagen får räkna med liv och rörelse i fastigheten (se här).

Avslutning

Om en hyresgäst stör ska hyresvärden ge denne tillsägelse om att störningarna omedelbart upphör (se här). Att ni inte kan sova ostört är ju verkligen ett problem. Angående rökningen så har ju en del lägenheter helt förbud mot rökning på balkong eller dylikt, medan andra inte har något sådant förbud. Mitt råd till er är därför att i första hand vända er till er hyresvärd och berätta hur det ligger till.

Hoppas ni fått svar på er fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare