Fråga om tagande vid självscanner

Om en person scannar in varor i själv scanning och sedan scannar ur varorna men inte lägger tillbaka dom och lämnar sedan butiken

Ringa stöld eller bedrägeri ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 8 kap. 1 § brottsbalken (1962:700) anses man vara ansvarig för stöld om man olovligen tar något som tillhör annan med uppsåt att göra saken till sin och att detta innebär skada för annan. Man gör sig ansvarig för stöld om man lämnar en butik genom "självscannern" utan att ha betalat för varorna man taget (eftersom man "avscannat" dem). Är värdet på varorna man tagit i butik under 1 000 kr lär man bli ansvarig för ringa stöld, enligt 8 kap 2 § brottsbalken.

Bedrägeri enligt 9 kap. 1 § brottsbalken är ett brott som går ut på att man genom vilseledande förmår annan att göra eller underlåta att göra något, som innebär en förmögenhetsöverföring (att den som blir vilseledd lider ekonomisk skada och den som bedrar får en ekonomisk vinning).

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du flera funderingar kan du vända dig till Lawline med en ny fråga.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare