Fråga om trasig dusch i lägenhet som hyrs privat

Hej!

Jag hyr en lägenhet i andrahand där det för 7 månader sedan uppstod en vattenskada i duschen. Sedan dess har jag inte kunnat använda duschen och hyresvärden har heller inte velat ge mig hyresavdrag för detta. Min hyresvärd ligger i skillsmässa och påstår att vattenskadan inte kan fixas så länge hon ligger i skilsmässa och bodelning pga. huset är en privat bostad. Vattenskadan uppkom pga. att hennes dåvarande man (som hon ligger i skilsmässa med) inte byggde badrummet på rätt sätt. Vad har jag för rättigheter i det här fallet och kan hon hyra ut en privat bostad som hyresrätt och t.ex. inte fixa min dusch pga. en skilsmässa och bodelning? Kom gärna med fler tips/info, om det finns, som jag kan ha användning av.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under hyrestiden ska hyresvärden hålla bostaden i sådant skick att den enligt en allmän uppfattning är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (se här). Lägenheten ska alltså vara möjlig att bo i.

Det ska även finnas en viss godtagbar lägsta standard. Här ingår bland annat kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien samt dusch (se här).

I ditt fall fungerar inte duschen, vilket skulle kunna innebära att bostaden inte uppfyller kraven för den lägsta godtagbara standarden. Att din hyresvärd befinner sig under skilsmässa är ingen godtagbar ursäkt för att inte fixa din dusch.

Vad du kan göra är att ansöka hos hyresnämnden om att hyresvärden ska vidta de åtgärder som behövs för att uppnå lägsta godtagbara standard. Efter ansökan kommer hyresnämnden förelägga hyresvärden med ett upprustningsföreläggande (se här). För den tid som bostaden varit och fortfarande är i detta bristfälliga skick har du som hyresgäst även rätt till en skälig nedsättning av hyran (se här).

HÄR hittar du information om hur du går tillväga med en anmälan. Om du vill ringa och prata med någon från hyresnämnden innan kan du kontakta dem här.

Hoppas du fick svar på din fråga och att det ordnar sig!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare