Fråga om tredskande borgenär

Hur gör man när man försökt betala skulden men personen i fråga vägrar ta emot dom han påstår att han ska min lägenhet vad gör jag

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns några olika sätt att gå tillväga om en borgenär (den som har rätt till betalning från dig) vägrar att ta emot betalning. Vissa är mer aggressiva och kräver mer energi, andra är mer passiva, men samtliga leder i slutändan till att det inte går att kräva dig på annat.

Mitt förslag på en enkel och energisnål lösning är deponering hos myndighet. Enligt deponeringslagen kan betalningen för en skuld nedsättas hos länsstyrelsen, efter att borgenären har vägrat ta emot pengar. Den här lösningen fredar dig från andra anspråk. Vill borgenären ha sina pengar får denne vända sig till länsstyrelsen.

Behöver du ytterligare stöd och råd är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Philip SöderbergRådgivare