Fråga om uppsägning.

Hur gör man då en kollega sagt till vår chef att jag sagt saker som jag inte gjort. Men chefen tror kollegan och därför stängt av mig (med lön) Jag har även sagt upp mig redan och har ett par veckor kvar av uppsägningstiden.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om uppsägning
Regler om anställning och uppsägning regleras i Lagen om anställningsskydd (LAS), den kan du läsa här. I 7 § regleras att en uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara sakligt grundad. Sakligt grundat kan antingen vara arbetsbrist eller personliga skäl. Vad personliga skäl är har reglerats i ett flertal rättsfall, sammarbetssvårigheter har ibland ansetts vara saklig grund för uppsägning, men de ska då röra sig om väldigt allvarliga sammarbetssvårigheter. All bevisning för om saklig grund förelegat åligger arbetsgivaren att ta fram.

Din uppsägning
Av det du skrivit så låter det inte som att din arbetsgivare sagt upp dig på saklig grund, jag vet inte vad det är du påstås ha sagt om din arbetsgivare, men om det inte är sant och hen inte kan bevisa att det skulle vara sant så har du rätt att behålla din anställning.Om du är ansluten till ett fackförbund bör du kontakta dem för hjälp, annars kan du själv skicka in en stämningsansökan till en tingsrätt.

Hoppas allt går bra och att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare