Fråga om uppsägningstid vid uthyrning av privat boende

Hej, min dotter har hyrt ut sin bostadsrätt i andra hand i ett år med ömsesidig uppsägningstid på 3 månader under hyrestiden. Nu vill hyresgästen säga upp avtalet i förtid med 1månads uppsägningstid och hänvisar till den nya lagen som tillkom 2013. Kan hon göra det trots att dom skriftligt kommit överens om 3 månader? Gäller den lagen vid både obestämd och bestämd hyrestid?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om avtalet ingåtts efter den 1 februari 2013 är det lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad som ska användas, se här.

Hur lång är uppsägningstiden om hyresavtalet löper på bestämd tid, till exempel på ett år?
Ett tidsbestämt hyresavtal upphör utan uppsägning vid hyrestidens utgång om ingen tidigare uppsägning sker. Om tidigare uppsägning ska ske är det 3 månaders uppsägningstid som gäller för hyresvärden och 1 månads uppsägningstid för hyresgästen, se här. Denna bestämmelse är tvingande till hyresgästens fördel och därför är det 1 månad som gäller för hyresgästen, även om något annat har avtalats, se här.

Hur lång är uppsägningstiden om hyresavtalet löper på obestämd tid (tillsvidareavtal)?
Om inte längre tid är avtalad så är uppsägningstiden för hyresvärden likaså här 3 månader och för hyresgästen 1 månad, se här.

Sammanfattning
Oavsett om avtalet löper på obestämd eller bestämd tid är det 1 månads uppsägningstid som gäller för hyresgästen som hyr i andra hand, så länge avtalet ingåtts efter den 1 februari 2013. Detta gäller alltså trots att din dotter och hyresgästen avtalat om ömsesidig 3 månaders uppsägning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare