Fråga om utebliven lön.

Hej!

Jag vet inte om detta är rätt ställe att höra av mig på men jag känner att det är väll värt en chansning.

Jag har jobbat som kock på en restaurang som nu har det dåligt och verkar inte vilja betala ut min lön. Skrev aldrig något avtal och blev anställ som jag förstått det "vid behov" bara att behovet var en ca 30+ timmar i veckan.

Så jag undrar vad jag ska göra åt saken? Kan sinnessjukt lite om nånting i detta ämne. Vet bara att mina räkningar kommer jag knappast kunna betala och har redan förseningar med fakturor. Kan jag stämma? Kräva pengar? Hjälp

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Finns inget formkrav på anställningsavtal
Vad gäller ett anställningsavtal så regleras det i 4 § Lagen om anställningsavtal (LAS), lagen hittar du här. För formen på avtalet finns inget reglerat, därför är ett muntligt avtal lika giltigt som ett skriftligt.

Innehållet i avtalet
Enligt 5 § p. 1 LAS så kan det vara okej för en arbetsgivare att avtala med en arbetstagare om en allmän visstidsanställning utan någon närmare förklaring, vilket jag tolkar det som att din arbetsgivare har gjort. Läser man vidare i 5a § så står det att om en arbetstagare arbetat hos sin arbetsgivare under längre tid än sammanlagt två år så går anställningen automatiskt över till en tillsvidareanställning. Nu vet inte jag hur länge du arbetat hos din arbetsgivare, men har du arbetat längre än två år så kan din arbetsgivare inte säga upp din anställning om uppsägningen inte är sakligt grundad, se 7 § LAS.

Vad gäller lönen
Du har rätt att få ut den lön som motsvarar dina arbetade timmar. Om du är ansluten till ett fackförbund så skulle jag rekommendera dig att vända dig dit, de kan hjälpa dig i sådana här situationer. Annars kan du kräva att få ut pengarna från din arbetsgivare, gärna skriftligen och snarast möjligt. Om det skulle vara så att din arbetstagare går i konkurs så finns något som kallas "statlig lönegaranti" som betyder att staten betalar ut din uteblivna lön. Dock så gäller den statliga lönegarantin endast för de tre senaste månaderna och då alltså inte om det varit fler månader du haft utebliven lön.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Lycka till!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare