FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/08/2017

Fråga om utebliven lön

Hej jag har jobbat som snickare i två år i en liten privat företag. Just nu jag fick spark pga brist på jobbet föra månad.

Men fortfarande har inte fått min junis lön. Jag har pratat med min gamla chef , han säger han har inge pengar men jag har massa betalningen som ska betalas. Jag är medlem bara oss bygg a kassa. Jag är jätte orolight jag vet ej vad ska jag göra och vem kan hjälpa mig att få mina pengar?

Jag har inte fått min semester ersättning heller och Snart det blir julis lön ( slut lön)på han som han ska betala på 25e augusti.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid utebliven lön kan du vända dig till Kronofogden för att ansöka om betalningsföreläggande. Eftersom din arbetsgivare verkar ha dålig likviditet råder jag dig att agera snabbt.

Om du är med i facket är ett tips att ta hjälp av dem först, annars vänder du dig som sagt till Kronofogden.

Jag skickar med en länk till ansökan om betalningsföreläggande som du kan ta hjälp av - här.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare