Fråga om vad det innebär att använda lägenhet självständigt vid andrahandsuthyrning

Hej!

Andrahandsuthyrning: vad betyder "självständigt" i formuleringen "...upplåter sin lägenhet till någon annan som skall använda den självständigt."

Mvh

Stig Brehmer

stig.t.brehmer@telia.com

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att upplåta sin lägenhet till någon annan som ska använda den självständigt innebär att den som uthyrningen sker till ska ha primär tillträdesrätt till lägenheten. Det är alltså inte fråga om enbart ett rum som hyrs ut och att innehavaren bor kvar, utan hela lägenheten hyrs ut under en längre period och innehavaren har under den tiden i princip inte möjlighet till tillträde av lägenheten. Det är andrahandshyresgästen som bestämmer vem som får tillträda lägenheten så länge denne hyr. Det går alltså att säga att självständigt användande innebär att lägenheten hyrs ut i sin helhet.

Upplåtelse av bostadsrätt i andra hand hittar du här och upplåtelse av hyresrätt i andra hand kan du se mer om här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare