FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/12/2016

Frågor om vårdnad, boende och lån efter skilsmässa

Hej

Jag undrar om enas partner vill skiljas och vill ha barnen hos sig, medan den andra partner säger också att jag vill ha mina barn också och jag vill ha bostaden där jag bor i, fast de är hyreslägenhet?

Är de man kollar på inkomsten vem som har fast jobb eller hur avgör man vem har rätt till vad, alltså vem får barnen?

Sedan så undrar jag en sak, eftersom jag har en man som inte kan så bra svenska men ändå lite hyfsad svenska, han vet vad som är rätt eller fel. Vi har tagit ett stort privatvlån tillsammans. Så när vi behövde denna lånen så ringde lånegivare oss för att ansöka om lånet,

Så när vi fick skuldbrevet hem som vi ska skriva på, så säger min man de spelar inga roll, du kan Signera min namnteckning där, de spelar inga roll vi är ändå gifta. Så jag har skrivit på dem papperna. Och detta är kärleken som vi tog detta beslutet att jag skulle skriva på.

Så nu när jag ska skiljas så använder han detta mot mig, att de är inte han som har skrivit på allatså de är inte hans signatur dem är mina så de är du som får skulden säger han efter 14 års äktenskap.

Jag otroligt ledsen över detta beteende han

har. Att 14 år änktenskap inte bytyde inget.

Snälla om ni kan ge mig ett svar, för att jag mår väldigt dåligt, jag vill gärna veta vad jag ska göra.

Lawline svarar

Hej, och tack för dina frågor!

Trots skilsmässa så är det gemensam vårdnad som gäller, se 6 kap 3 § 2 st föräldrabalken (FB). Om någon av er väcker talan om gemensam vårdnad så kommer domstolen inte att att titta på er ekonomi. Istället tittar de på er lämplighet, vem som kommer främja ett umgänge med den andra föräldern bäst och vad barnen vill förutsatt att de är tillräckligt gamla. Avgörande är vad som är bäst för barnen, se 6 kap 2a 1 FB. Din inkomst ska alltså inte vara med i bedömningen. Ensam vårdnad kommer dock bara utdömas om det föreligger väldigt svåra samarbetsproblem mellan dig och din make eller att någon av er anses olämplig som förälder, se 6 kap 5 § FB. Det ni kan göra är att mellan er två avtala om vem som ska få vårdnaden. Jag vill då råda er till att ha barnens bästa i åtanke. Vill ni ha kvar den gemensamma vårdnaden kan ni antingen avtala om var barnen ska bo, till exempel varannan vecka hos dig och varannan vecka hos deras pappa, eller väcka talan i domstol så att en domare bestämmer var barnen ska bo, se 6 kap 14a § FB. Det är såklart bäst för barnen att ni föräldrar lyckas komma överens.

Den av er som bäst behöver er bostad har rätt att få den. Att det är en hyresrätt spelar ingen roll. Den som bäst behöver bostaden kan till exempel vara den av er som barnen ska bo hos. Ska barnen bo hos dig så är det alltså stor sannolikhet att det är du som får behålla er hyresrätt. Regler om detta hittar du i 8 § äktenskapsbalken.

Vad gäller skuldebrevet är det du som står på lånet och som därför ska betala av det. Detta eftersom det bara är din signatur på skuldebrevet. Det enda du kan göra är att försöka övertala honom att hjälpa till med avbetalningen.

Hoppas du har fått svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare