Frånträda avtal som ingåtts på telefon

Jag har blivit uppringd av vad jag trodde var [företag X] som skulle hjälpa mig bevaka abonnemang så att de avslutades direkt bindningstiden gått ut, men det var tydligen [företag Y].

Nu hävdar de att jag ingått ett avtal och skickar en faktura på 58000 kr. De ringde upp och ville komplettera inspelningen? Jag har hävdat att jag inte ingått avtal men de svarar att jag inte kan ångra mig. Mitt företag har ingått avtal? Jag har f skattsedel så mitt namn är mitt företag vilket innefattar 30ha skog som jag äger tillsammans med far och bror. 0kr i omsättning 2017. Hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att din uppgörelse med [företag Y] härrör till ditt privata mobilabonnemang och att du därmed agerat i egenskap av konsument i din kontakt med dem. Detta gör att distansavtalslagen blir tillämplig på ditt fall (se 1 kap. 1 §, samt 2 § 3p). Trots karaktären av ditt företag kan du inte binda ditt företag till något avtal om du agerar i egenskap av privatperson och uträttar ärenden för din egen räkning.

I 2 kap. 2 § framgår den information som näringsidkaren är skyldig att lämna innan avtal ingås. Det är oklart huruvida informationsmöjligheterna ska betraktas vara begränsade vid ett telefonsamtal, men näringsidkaren är oavsett skyldig att lämna uppgifter åtminstone avseende det företag de företräder, varan eller tjänsten, såsom pris och huvudsakliga egenskaper, avtalets löptid samt möjligheter att säga upp avtalet (2 kap. 3 § 2st.). All information som näringsidkaren lämnar ska lämnas på ett klart och begripligt sätt som är anpassat för kommunikationen som näringsidkaren använder sig av (2 kap. 3 § 1st). Efter avtal ingåtts via t.ex. telefon ska konsumenten få en bekräftelse på avtalet, exempelvis via post, som ska innehålla den övriga informationen som krävs enligt 2 kap. 2 § (2 kap. 4 §).

Ett avtal som ingåtts enligt lagen har konsumenten möjlighet att ångra och frånträda inom 14 dagar, genom att meddela näringsidkaren om detta (2 kap. 10 §). Ångerfristen avseende en tjänst börjar enligt huvudregeln löpa från och med den dag som avtal ingås (2 kap. 12 §), i ditt fall i och med telefonsamtalet. En förutsättning för att ångerfristen ska börja löpa är att information om ångerfristen (2 kap. 2 § 9p) lämnats enligt reglerna i 2 kap. 3 §, alltså på ett klart och tydligt sätt anpassat till kommunikationsmedlet. Kommer informationen om ångerfristen först i och med den skriftliga bekräftelsen börjar ångerfristen löpa först då. Ångerrätten löper dock som längst ett år efter det att ångerfristen löpt ut om information hade getts på föreskrivet sätt.

Sammanfattning

Som konsument har du rätt att få viss information vid ingående av avtal genom telefonsamtal. Du har alltid rätt att frånträda ett avtal inom 14 dagar från dess att du fått information om ångerfristen. Jag skulle råda dig att först kontakta [företag Y] med denna information. Förhoppningsvis kan ni lösa problemet redan där. Vägrar företaget låta dig frånträda avtalet skulle jag råda dig att ta kontakt med en jurist för att sedan ta saken vidare till domstol, om det är så att du inte fått den information du har rätt till. Detta kan vi på Lawline hjälpa dig med! Boka tid med en jurist på http://lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare