Frånträda hyresavtal och dess uppsägningstid innan tillträde?

Hej!

Jag har skrivit ett andrahandskontrakt på en lägenhet i 6 månader. Tillträde är 1 mars.

Nu har jag fått en annan lägenhet med förstahandskontrakt och vill därför bryta avtalet med den andra lägenheten.

Finns det någon möjlighet att avbryta avtalet då jag ännu inte tillträtt lägenheten.

Har svårt att tyda vad lagen säger men i jb kap.12 6 § andra stycket står det att om uppsägning sker innan hyresgästen har tillträtt lägenheten upphör avtalet att gälla direkt.

Eller måste jag betala för de tre månader uppsägningstiden är?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 12 kap. 3 § 2 st. Jordabalken (JB) https://lagen.nu/1970:994#K12P2S3 kan hyresavtal ingås för bestämd tid. Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, såtillvida inte annat har avtalats. I 12 kap. 5 § 1 st. JB https://lagen.nu/1970:994#K12P4S2 står det dock att en hyresgäst, som ingått hyresavtal för bostadslägenhet, alltid får säga upp avtalet så att det upphör att gälla. Denna uppsägningsrätt kan utnyttjas av bostadshyresgästen oavsett vilken hyres- och uppsägningstid som avtalats, och skäl för uppsägningen behöver inte anges. Uppsägningstiden är tre månader enligt 12 kap. 5 § 1 st. JB https://lagen.nu/1970:994#K12P4S2 , vilket ni även verkar ha avtalat om i andrahandskontraktet. Således är det denna uppsägningstid som gäller.

I 12 kap. 6 § 1 st. JB https://lagen.nu/1970:994#K12P5S2 regleras fall där hyresavtal genast upphör att gälla efter uppsägning, dvs. utan någon uppsägningstid trots att sådan finns avtalad. Dessa situationer är när hyresgästen säger upp avtalet på grund av brister i lägenheten samt när hyresvärden säger upp avtalet på grund av förverkande. Paragrafens andra stycke gäller andra fall av förtida frånträdande av hyresavtalet än de som jag nyss nämnt. Dessa situationer är av speciell karaktär och är därmed inte tillämpliga på de omständigheter som föreligger i ditt fall. Med det sagt är det alltså tre månaders uppsägningstid som gäller för dig. Mitt tips är att genast säga upp hyresavtalet så att uppsägningstiden börjar löpa. Möjligtvis kan du försöka förklara läget för personen som du ingått avtalet med, och på så sätt kanske komma fram till en lösning. Sammanfattningsvis kan i alla fall sägas att du är skyldig att betala hyran för de månader uppsägningstiden gäller. Detta eftersom ni har ingått ett avtal som är bindande för båda avtalsparter.

Jag hoppas att du fick hjälp med det du behövde!

Med vänlig hälsning

Sara BengtssonRådgivare