Fri bevisprövning och åtalsplikt

Vad innebär fri åtalsprövning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fri åtalsprövning är inget vedertaget juridiskt begrepp, varpå tänkte vi redogöra för andra begrepp vi kan anta att du syftar på.

Det vi kan tänka på är begreppet fri bevisprövning, vilken kommer till uttryck i 35:1 rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740#K35P1S1. Denna princip betyder att rätten ska pröva alla bevis som kommer fram under huvudförhandlingen som domstolen sedan grundar domen på.

Möjligtvis kanske du annars tänker på begreppet åtalsplikt. Denna plikt innebär att åklagaren är skyldig att väcka åtal om han eller hon bedömer att det finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts och att det går att bevisa vem som har begått det. Den som blivit utsatt för ett brott kan alltså inte styra utredningen. Ett undantag från denna plikt är exempelvis för brottet förtal.

Om vi inte lyckades svara någorlunda på det du undrade får du gärna höra av dig med förtydligande så ska vi göra vårt bästa för att svara på det!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Det här svaret är framtaget i samarbete med Lawline och Juriststudenternas rådgivning (JR). JR är en ideell grupp juriststudenter verksamma under Juridiska föreningen vid Umeå Universitet.

JR UmeåRådgivare