Fri förfoganderätt

När min mor avled fick henne barn sedan tidigare äktenskap ut sina delar av arvslotten som de enligt advokat var berättigade till Även ekonomiskt.

Allt delades upp och min framtida del av arvet efter min mor är alltså kvar hos min far då de Varit gifta i 30 år.

Men min far fortsätter att från hemmet ändå ge bort saker till mina syskon som alltså inte är hans biologiska barn.

Kan han ge bort saker efter min mor, till dem trots att de redan fått sina arv i en bouppteckning via advokat?

Jag är orolig att jag inte får någon dag minnessak efter min mor den dagen min far går bort.

Försökt Pratat med han verkar inte förstå att Även jag kanske Vill ha ett smycke tex.

Jag bryr mig inte om pengarna då de ändå snart är slut, utan som sagt minnessaker gör ont att bli utan

Saknar min mor så mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det känns jobbigt att din far ger bort smycken som tillhört din mor. Den andelen av egendom som han fick i makesarv efter sin fru ärvde han med vad som kallas fri förfoganderätt, enligt 3 kap. 2 ärvdabalken (ÄB). Fri förfoganderätt innebär att han fritt får förfoga över kvoten han fått i arv, t ex att ge bort den, under sin livstid men att han inte får testamentera bort den andelen. Detta innebär att det inte finns något rättsligt hinder för honom att ge bort egendom, som tillhört din mor, som gåva till dem.

Eftersom det inte finns något rättsligt hinder finns det därför, tyvärr, inte mycket du kan göra förutom att försöka förklara, igen, för honom att du gärna skulle vilja ha t ex ett smycke som minne och att du därför inte vill att han ska ge bort alla hennes smycken.

Med vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare