Frivillighet enligt socialtjänstlagen

Hej-min far blev intagen på ett demensboende för ett tag sedan mot sin vilja.Han lurades att skriva under en ansökan om demensboende och sedan tackade ett av hans barn ja för hans räkning.Detta är ju svårt att bevisa.

Fråga; Måste inte han själv tacka ja (han har ingen god man) och ifall det inte har gått rätt till vad händer då.Kan han flytta tillbaka som han vill?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bistånd som äldreboende fördelas enligt 4 kap 1 § socialtjänstlagen, och är en frivillig insats. De tvångsåtgärder som finns inom socialtjänstväsendet och sjukvården regleras alla i särskilda lagstiftningar såsom Lagen om vård av unga, Lagen om vård av missbrukare etc. Man ska också enligt 1 kap 1 § socialtjänstlagen ha respekt för människors självbestämmande och integritet. Det finns alltså ingen grund för att utföra en biståndsåtgärd mot någons uttryckliga vilja. Då din far lider av demens uppstår dock problematiken att han kanske inte uttrycker att han varken vill eller inte vill mottaga det bistånd som erbjuds, och socialtjänsten kan i sådana situationer agera mer på en anmälan om att något inte står rätt till än på en regelrätt ansökan om bistånd. Skulle han uttrycka att han inte längre vill bo kvar på demensboendet finns det inget som styrker att kvarhålla honom där. Om han däremot skulle uttrycka att det är trevligt på demensboendet kan man ibland använda sig av ett presumptivt, det vill säga ett antaget, ansökande från din far. I det fallen det görs, vilket det i erat fall verkar ha gjorts, brukar man dock kräva att anhöriga skall vara eniga, då de ofta tillsammans är bäst lämpade för att veta vad den demenssjuke "skulle ha velat". Skulle din far bestämma sig för att han vill hem från äldreboendet är det dock möjligt för honom att ansöka om hemtjänstinsatser för att han ska uppnå en skälig levnadsnivå i hemmet. Jag måste dock råda dig att vara försiktig och samtala med såväl dina släktingar, din far och personalen på äldreboendet om vad de tror är bäst för din far, då demens ofta är en sjukdom som gör det väldigt svårt att bo i en vanlig bostad.

Jag hoppas jag kunde vara till hjälp, skulle du ha fler frågor är du välkommen åter till Lawline!

Mvh

Björn GunnarssonRådgivare