FrågaAVTALSRÄTTGåva16/06/2016

Fullbordad gåva blir definitiv

Har fått en hund av en tjej kompis. Men nu vill hon ha tillbaka hunden.vad gäller?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hundar betraktas som saker i lagens mening. För att en gåva av lösöre ska ses som fullbordad krävs det att gåvan kommer i gåvotagarens besittning,2 § gåvolagen. Det innebär att gåvan av hunden fullbordades när din tjejkompis lämnade över hunden till dig, en gåva är definitiv och kan inte ångras.

Vid en eventuell rättsprocess blir det dock du som gåvotagare som har att bevisa att det faktiskt rört sig om en gåva och inte enbart varit så att du skulle ta hand om hunden eller liknande, NJA 2014 s. 364.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Jakob MelanderRådgivare