Fyra parkeringsböter på fyra dagar på samma parkeringsplats. Var bestrider jag?

Hej! Jag bor i en villa och vi har i området 15 gemensam p. Plats med särskilt tillståndet.jag glömt tillståndet Sätt i bilen. Bilen parkerad 4 dagar och fick böter 650 kr per dag Vad ska jag vända mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline.

När det gäller parkeringsböter så regleras de i Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering.
Parkeringsböter som det lite populärt kallas heter egentligen kontrollavgift. Det framgår inte av den lagen var du ska vända dig, men du ska vända dig mot den som utfärdat kontrollavgifterna. Vanligtvis står det på dem var man skall vända sig för att undanröja kontrollavgifterna så man slipper betala. Förutsatt att man har en god anledning att slippa få böter.

Det krävs enligt 3 § att det är väl skyltat. Så om det inte finns skyltar som säger att tillstånd krävs så är det en möjlig argumentationsgrund du kan använda för att slippa ifrån kontrollavgifterna helt. (Oftast är det dock väl skyltat).

Det framgår tyvärr av 5 § att man kan få en ny kontrollavgift varje dygn. Dock max fem dygn i streck. Så det går tyvärr inte att bestrida att du fått flera böter på rad egentligen...

Men enligt 10 § får markägaren/företaget inte ta ut kontrollavgit om det är "uppenbart oskäligt". Det är det kanske inte här egentligen, men eftersom det varkar vara en boendeparkering kanske man kan försöka argumentera utifrån att det är dåligt att ta ut så mycket kontrollavgifter för en boendeparkering som du faktiskt egentligen har rätt till. Har du tur väljer de att avskriva några av kontrollavgifterna även om jag inte tror att de avskriver alla. Men om du framställer det på ett trevligt vis att det är onödigt att ta ut fyra kontrollavgifter när du egentligen har rätt att stå där så kanske de nöjer sig med att kräva in 650 kr totalt istället för 2 600.

En kontrollavgift kan anses ok eftersom du faktiskt glömde tillståndet, så en kontrollavgift kommer du ganska säkert att behöva betala. Men mer än 650 kr tycker jag dock inte att du ska behöva betala på en boendeparkering där det antagligen står samma bilar alltid...

Mitt råd:
Mitt råd är att du försöker vända dig till företaget som gett dig kontrollavgifterna och argumentera utifrån att det borde vara oskäligt att ge någon nya böter varje dygn eftersom du egentligen har rätt att stå på platsen. Försök vara trevlig och acceptera en kontrollavgift men att du anser att de tre sista kontrollavgifterna faktiskt är överdrivet.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare