Gäldenärsbyte avseende banklån

Hej,

Jag och mina föräldrar har en bostadsrätt. Föräldrarna äger 45% var och jag 10%.

Jag ska nu ta över hela allt, men jag har en tidigare betalningsanmärkning som var klantigt och va bara på 2000kr, som jag betalade direkt och är klar, men jag ligger ju kvar i ca. tre år tror jag på den synpunkten.

Är detta ett hinder för mig om jag ska ta över lägenheten/lånet hos banken?! Är väldigt osäker och orolig.

Jag har idag ett fast jobb med säker och bra lön och sköter alla räkningar.

Tacksam för svar och hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som generell princip inom svensk rätt gäller att ett gäldenärsbyte kräver samtycke från borgenären. För att du ska kunna ta över banklånet från dina föräldrar krävs således att banken samtycker till detta.

Med tanke på din nuvarande ekonomiska situation såsom du presenterar den ser jag ingen anledning till att banken skulle neka dig att ta över lånet, dock är det som sagt upp till banken att i slutändan besluta utifrån sin egen bedömning.

Hoppas svaret hjälpte något!

Vännligen

Lawline RådgivareRådgivare