Gäller avtalet om man blev lurad?

Jag ärvde en bil och hitta en köpare då jag inte ville ha kvar den. Jag vet inte hur mycket den modellen är värd och min kompis som även är köparen övertygar mig till att sälja den för 50 000 Kr då han säger att jag inte kan få mer för den hos någon annan. Jag funderar på saken och skickar sedan över ett sms där jag accepterar hans pris och jag får inte ett svar på smset. Jag får senare samma dag reda på att bilen är värd 123.000 kr. Skriver ett nytt sms där jag säger att jag ångrar mig då du lurat mig om värdet på bilen. Han ringer och säger att han är på väg hem till mig för att hämta bilen nu. Har jag avbrutit avtalet eller har han rätt att ta den även om jag blev lurad?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om avtal finner vi i Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen).

I 31 § avtalslagen står det att ett avtal inte gäller om en avtalspart utnyttjat den andra avtalspartens oförstånd. Din kompis verkar veta om att bilen är värd mer än 50 000 kronor. Det verkar också som att han eller hon var medveten om att du inte visste om bilens egentliga värde.

Din vän har lurat dig och du är därmed inte skyldig att fullfölja avtalet. Du får behålla bilen.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare