Gäller diskrimineringslagen för studieförbund?

Hej,

jag undrar om lagen om tillgänglighet och/eller diskriminering inkludera studieförbunden i Sverige? I det här fallet handlar det om Studiefrämjandet som jag kontaktade i samband med en kurs jag var intresserad av. Då jag sitter i rullstol ville jag säkerställa att det skulle funka för mig rent praktiskt men fick till svar att kursen skulle hållas i en lokal en trappa ner utan hiss. Ett svar jag är ganska van vid att få vid men då det kom från ett studieförbund tycker jag det är ännu mer under all kritik.

Så vad säger lagen egentligen?

Tacksam för svar!

Mvh

Frida

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Den som bedriver utbildningsverksamhet får inte diskriminera någon studerande som deltar i verksamheten. Detta framgår i diskrimineringslagen (DL 2 kap. 5 §).

Diskriminering i detta fallet är den bristande tillgängligheten till verksamhetens lokal (DL 1 kap. 4 § 3 p.).

Min bedömning är att du har missgynnats på den grund att du är rullstolsburen och studieförbundet underlåtit att anpassa verksamheten efter dig.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta dem igen och påpekar de lagrum jag hänvisat till.

Du är välkommen att kontakta oss igen om du vill ha mer hjälp!

Oskar ForsbergRådgivare