Gäller ett gammalt äktenskapsförord?

Ett äktenskapsförord som tecknades för 20 år sedan gällde då en tomt med en liten sommarstuga. Idag har det byggts en lyxvilla på tomten. Gäller det tidigare äktenskapsförordet då det nya huset har ett betydligt större värde?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande äktenskapsförord hittar du i äktenskapsbalken.

Ett äktenskapsförord har ingen direkt utgångstid och är gällande så länge det är registrerat hos Skatteverket, makarna är gifta och inget nytt äktenskapsförord har skrivits. Jag förutsätter i det här fallet att äktenskapsförordet är gällande. Om äktenskapsförordet täcker den nya lyxvillan beror på hur förordet är fattat, står det att äktenskapsförordet ska gälla för fastigheten så kommer det vara gällande oberoende av vad för slags hus som står på fastigheten. Står det däremot att det gäller för en sommarstuga som kommer det inte att innefatta den nya lyxvillan.

Det är också givetvis alltid möjligt att teckna ett nytt äktenskapsförord som blir gällande över det äldre där ni väljer om lyxvillan ska finnas inskriven eller inte. Den nya äktenskapsförordet behöver då undertecknas och registreras hos skatteverket för att bli gällande.

Sammanfattningsvis är äktenskapsförordet gällande men om det innefattar hela fastigheten eller endast sommarstugan beror på hur själva förordet är skrivet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Julia GustafssonRådgivare