Gäller ett testamente efter att makarna har skiljt sig?

Hej!

Min fd make dog i juni

När vi var ett par skrev vi ett testamente med varandra som huvudsakliga arvingar.

Det verkar som om han dog utan att skriva ett nytt testamente.

Gäller vårt testamente fortfarande, fast vi var skilda när han dog?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ert gamla testamente gäller inte längre. Anledningen till detta är att det enligt ÄB 11 kap. 8 § framgår att ett testamente upphör att gälla om makarna skiljer sig innan någon av dem dör.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare