FrågaAVTALSRÄTTGåva14/10/2016

Gäller gåvoförbehåll även mot de som ärver efter gåvotagaren?

Två syskon får fastighet som gåva med registrerat förbehåll att om endera vill sälja ska det göras till den andra ägaren för taxeringsvärdet.

Ena syskonet avlider och dess tre barn ärver. Är barnen bundna av gåvobrevet eller gäller det bara syskonen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arv är en form av universalsuccession. Detta innebär att arvtagaren (i detta fall de tre barnen) inträder i den arvlåtarens ställning vad gäller dennes ekonomiska rättigheter och skyldigheter avseende egendomen som ärvs. Eftersom arvlåtaren i detta fall var bunden av gåvoförbehållet är därmed även dennes barn bundna av det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare