FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/07/2017

Gallra anmärkning i belastningsregistret i förtid

Hej!

Jag är begick stöld i september 2007 och fick min dom i april 2008.

Jag är numera bosatt i Australien sen sex år tillbaka och har inte begått något brott sen detta och är en 'skötsam' medborgare på alla sätt.

Jag kan nu ansöka om permanent uppehållstillstånd i Australien och de ber om utdrag ur belastningsregistret.

Från vad jag förstår så sker gallring 10 år från att jag har fått min dom, inte från när jag begick brottet vilket betyder att gallringen sker i April 2018.

Jag är givetvis otroligt angelägen om att söka om permanent uppehållstillstånd så fort som möjligt och mitt utdrag från belastningsregistret kommer att påverkar mina möjligheter i Australien genom detta visum.

Finns det någon möjlighet att be om gallring tidigare än vad som är lagstadgat om jag specifika anledningar till att göra det?

Väldigt tacksam för all info och tips jag kan få kring detta.

Massa tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det stämmer delvis som du säger, under vissa förutsättningar.

Gallringen utgår ifrån vilken dom du får.

Fick du:

- Böter,

- Var under 18 och fick villkorlig dom,

- Var under 18 och fick skyddstillsyn,

- Var under 18 och fick ungdomstjänst,

- Var under 18 och fick ungdomsvård

Så gäller en period om 5 år från det att domen kom till dess att den gallras.

Fick du istället:

- Villkorlig dom

- Ungdomstjänst (men var över 18)

- Avräknat fängelsestraff

- Skyddstillsyn

Så gäller en period om 10 år från det att domen kom till dess att den gallras.

Om du istället fick fängelse som straff, gäller en period om 10 år från dess att du blev frigivning. Samma gäller med sluten ungdomsvård och rättspsykiatrisk vård.

Det går inte att få sin påföljd gallrad i förtid. Det enda sättet man kan få bort uppgiften innan den ordinarie gallringen är om en domstol undanröjer domen som ligger till grund för anmärkningen, att en åklagare i vissa fall återkallar en åtalsunderlåtelse eller straffvarning eller att personen i belastningsregistret avlider.

Hoppas du fått svar på din fråga även om det inte var svaret du ville ha.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare