FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/08/2016

Gallring av uppgifter i belastningsregistret

Hej jag undrar vad som gäller gallringstiden för grov kvinnofridskränkning. Är det från dess domen är satt eller från dess att man blivit frisläppt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Uppgifter i belastningsregistret gallras ut efter en viss tid beroende på vilken påföljd som blivit utdömd. Det framgår inte av din fråga exakt vilken påföljd som blev aktuell, varför mitt svar blir generellt. Brottet grov kvinnofridskränkning är ett s.k. artbrott, vilket innebär att det föreligger en presumtion för fängelse. Om någon dömts till fängelse för grov kvinnofridskränkning ska denna uppgift föras in i belastningsregistret, för att sedan gallras ut 10 år efter frigivningen. Detta följer av 17 § 1 p. i lagen om belastningsregister.

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare