FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/04/2017

Gallring av uppgifter i misstankeregistret

Hej,

Finns det någon lag som skyddar en ifall man är med i misstankeregisteret trots att förundersökningen lades ner och personen aldrig blev dömd?

Jag undrar ifall hur man kan ta det vidare ifall uppgifter funnits kvar efter daktning och efter att åtalet lagts ned? Jag vet ännu inte om personen är med i misstankeregistret men ifall det har fortsatt hade det varit bra att veta.

Lawline svarar

Hej,

för att besvara din fråga vänder vi oss till lagen om misstankeregister, se här.

Polisen är skyldiga att föra ett register med uppgifter om dem som är skäligen misstänkta för brott. Detta register kallas misstankeregistret. 1 §

Man ska ha fyllt femton år för att kunna föreligga i detta register, dessutom ska man vara skäligen misstänkt för ett brott som är föreskrivet i brottsbalken eller ett brott som inte är föreskrivet i brottsbalken men som har ett föreskrivet straff som är svårare än böter. 3 §

En uppgift i ett register ska gallras (raderas) vid olika situationer. En uppgift ska bland annat raderas om en förundersökning har avslutats utan att åtal har väckts med anledning av misstanken. En uppgift ska även raderas om åtal har väckts med anledning av misstanken men som sedan har lagts ned. 13 §

I situationen som du beskriver i din fråga så bör dennes uppgifter ha gallrats från misstankeregistret.

Man kan begära ett utdrag av sitt misstankeregister hos polisen för att få reda på om man föreligger i registret.

MVH

Zinar BudakRådgivare