FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/02/2016

Gallring ur belastningsregistret

Hej!

jag hade en fråga angående en narkotika brott som jag var dömd för för 4 år sedan, angående narkotika så fick jag bara böter och villkorlig dom i två år och var under 18 år. och sen under 2014 blev jag dömd för snatteri i en butik och då fick jag också böter och villkorlig dom. söker körkortillstånd men får avslag på det och det står att jag ska lämna prov minst under 6-8 månader osv. Är helt ren men grejen är att jag är arbetssökande och har inte möjlighet att lämna de proverna då de kostar en hel del.

Min fråga är om att hur länge är man kvar i polisens belastningsregister???

Blir tacksam för ett snabbt svar då jag är väldigt oroad över hur jag ska fixa det här, Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppgifterna om ditt narkotikabrott som finns i belastningsregistret ska egentligen gallras efter fem år eftersom du fick en villkorlig dom samt var under 18 år när brottet begicks, 17 § p. 4b) lagen om belastningsregister. Men eftersom det har införts nya uppgifter om dig i belastningsregistret innan de första hann gallras ut kommer dessa uppgifter finnas kvar tills de nya uppgifterna ska gallras, 18 § lagen om belastningsregister.

Anteckningen om ditt snatteri i belastningsregistret kommer finnas kvar antingen i fem eller tio år beroende på hur gammal du var när du snattade. Om du var under 18 år när du snattade kommer uppgifterna finnas kvar i registret i fem år efter det att du fick domen. Om du var över 18 år kommer uppgifterna finnas kvar i tio år.

Uppgifterna om ditt narkotika- samt snatteribrott kommer alltså finnas kvar i polisens belastningsregister antingen i fem eller tio år beroende på din ålder när du snattade.

Om du fortfarande har frågor får du gärna återkomma, antingen genom att skicka en ny fråga eller kommentera i fältet nedan.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare