FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/08/2016

Gallring ur belastningsregistret vid snatteri

Hej! För snart 3 år sen (i december) testade jag och mina kompisar att snatta, vi var dumma och visste inte bättre, så och jag och en till åkte fast för snatteri. Om jag minns rätt snattade jag för under 100 kr. Jag var 16 år när detta hände, påföljden blev böter och en prick i belastningsregistret. Men det jag undrar är, hur länge kommer pricken att finnas kvar? Vad jag har hört ska den försvinna efter 3 år, men efter att jag har sökt efter information verkar det vara 5 år? Jag hittar inget riktigt svar någonstans, så är väldigt fundersam.

Tacksam för svar!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I lag om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620#P1S1) kan du hitta bestämmelser kring belastningsregistret. Bestämmelserna om gallring återfinns i huvudsak i 17 §, gallring är alltså när uppgifterna tas bort ur belastningsregistret. Vad som bestämmer när uppgiften gallras bort ur belastningsregistret är vad brottet gav för påföljd.

I 17 § 9 punkten (https://lagen.nu/1998:620#P17S1) föreskrivs att om påföljden varit böter gallras uppgiften fem år efter godkännandet av domen eller beslutet.

Svaret är alltså att uppgiften om snatteri kommer att finnas kvar i fem år räknat från domen, beslutet eller godkännande av strafföreläggande.

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare