FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/08/2016

Gallringstid belastningsregistret

Hej min fråga till er är följande: Finns det möjlighet att få pricken annulerad i förtid? Jag blev dömd för ringa narkotikabrott (för eget bruk), förstagångsförseelse, för ca. 7 1/2 år sedan. Jag har gått vidare och utbildat mig men har stött på stora problem i mitt arbetssökande. Uppenbarligen så dröjer det 10 år ( inte 5 som jag trodde) innan den försvinner, och blir ständigt nekad de arbeten jag söker. Mitt liv ser komplett annorlunda ut idag, men jag blir fortfarande straffad för mitt snedsteg varje gång jag blir nekad en tjänst. Känns tungt att inte få lov att lämna det förflutna bakom mig. Vore tacksam för hjälp- och guidning i frågan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En prick i belastningsregistret varar olika länge beroende på påföljden för det brott man fällts för. Den s.k. gallringstiden för olika brott regleras i Lag (1998:620) om belastningsregister, 16-18 §§. Den är som sagt bestämd utifrån brottets påföljd och det går alltså inte att närmare påverka när pricken i registret ska tas bort utan det gallras efter den tid som gäller, i ditt fall 10 år.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att komma in med en ny om du har fler frågor kring juridiken.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare