FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/08/2015

Gallringstid för samhällstjänst

Hej min son gjorde en väskryckning ur en cykelkorg 2011. Han fick 55 dar samhällstjänst samt 500kr i böter till brottsofferjouren. Hur länge har han son "prick"kvar??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge en sådan ”prick” finns kvar i belastningsregistret innan den gallras bort (förstörs) beror på vilken påföljd man blev dömd till. Samhällstjänst är enligt svensk rätt ingen självständig påföljd utan döms alltid ut tillsammans med antingen skyddstillsyn eller villkorlig dom.

Villkorlig dom samt skyddstillsyn gallras normalt sett bort efter 10 år, se 17 § 4p. a), lagen om belastningsregister. Om din son däremot var under 18 år när brottet begicks försvinner pricken istället efter 5 år, se 17 § 4p. b), lagen om belastningsregister.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare