Går det att bestrida en fordran med ett utslag?

Har ett utslag sedan 2004-11-22 från Kronofogden. Idag har borgenären för andra gången lämnat sitt krav hos KF att få betald. Går det att bestrida eller är jag tvungen att betala?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett utslag är en dom som fastställer att du är betalningsskyldig avseende en viss skuld. Har man fått ett utslag som är felaktigt går det att senast en månad efter utslagets utfärdande ansöka om återvinning enligt 52 § Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (BFL). Denna ansökan skall göras skriftligen enligt 53 § BFL. En annan möjlighet hade kunnat vara att bestrida skulden inom den tidsram som angavs på det föreläggande om betalning som föregick utslaget. I aktuellt fall har det gått väldigt lång tid sen utslagets utfärdande och det finns därför inte så många möjligheter kvar att lösa problemet bortsett från att betala skulden.

Det är alltid möjligt att bestrida skulden hos fordringsägaren för att se om denne efterger sitt krav. Dock bör du inte räkna med eftergift då utslaget verkar som ett bevis på din betalningsskyldighet och kronofogden genom detta kan vidta exekutiva åtgärder som exempelvis utmätning. Utslaget ger med andra ord möjlighet för borgenären att med kronofogdens hjälp erhålla betalning för sin fordran. Detta förfarande undviker du bäst genom att betala skulden.

Eftersom skulden och utslaget är så pass gammalt har du försuttit din möjlighet att begära återvinning av utslaget, eller lyckas bestrida fordringen. Det bästa du kan göra är troligen att vända dig till borgenären och komma överens om en bra lösning avseende skulden.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare