Går det att föreskriva att en gåva inte ska vara förskott på arv?

Kan man genom ett gåvobrev där man skriver att gåvan inte skall ses som ett förskott av arv förbigå laglotten?

Vi är tre bröder varav en fått våra föråldras fastighet i gåva. Med inskrivet att gåvan inte är ett förskott av arv.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och dina bröder är bröstarvingar till dina föräldrar. Som huvudregel gäller då att en gåva ska avräknas som förskott på arv. Detta kan dock åsidosättas genom att det i gåvobrevet skrivs in att gåvan inte ska vara ett förskott på framtida arv, vilket dina föräldrar har gjort. Gåvan ska alltså inte avräknas som förskott på arv för din bror, dvs han kommer få sin del av arvet även fast han också fått fastigheten. (se 6 kap 1 § ärvdabalken)

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare