Går det att häva en överenskommelse om hyresgästs rätt att på obestämd tid hyra ut i andra hand?

Hej, I samband med arvskifte av en mindre hyresfastighet har det framkommit att den nu avlidne hyresvärden gjort en skriftlig överenskommelse utan tidsbegränsning med en av hyresgästerna. Överenskommelsen ger hyresgästen rätt att hyra ut en del av sin lägenhet i andra hand. Vilka möjligheter finns att häva/säga upp ett sådant avtal ? Fastigheten drivs just nu av dödsboet.

Om det är möjligt att säga upp överenskommelsen, skall dödsboet eller den nya ägaren (en av arvingarna) säga upp överenskommelsen ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att den nya ägaren ska fullgöra tidigare ägares åligganden (7 kap. 17 § Jordabalken). Om den nya ägaren inte gör detta så kan överlåtaren bli ersättningsskyldig (7 kap. 20 § Jordabalken). Överlåtaren i detta fallet är den avlidne hyresvärden, detta borde betyda att det är dödsboet som tar över detta ansvar. Men som vi ska se nedan borde inte detta bli aktuellt.

Tillstånd att hyra ut i andra hand
När det gäller tillstånd att hyra ut i andra hand så ska ett sådant tillstånd begränsas till viss tid (12 kap. 40 § tredje stycket Jordabalken). Denna "viss tid" brukar normalt vara ett år som längst. Det borde därför inte vara några problem att tidsbestämma avtalet om hyresgästens rätt att hyra ut i andra hand. Och ersättningsskyldigheten jag skrev om ovan borde som sagt, därför inte bli aktuell. Om hyresgästen inte går med på detta så kommer Hyresnämnden bestämma vad som gäller, men i och med att tillstånd om uthyrning i andra hand ska tidsbestämmas så bör de bedöma frågan till er fördel.

Dödsboet är en juridisk person vilket betyder att det kan ingå avtal. Det borde därför inte spela någon roll vem det är som säger upp överenskommelsen.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om något skulle vara oklart så kommentera frågan nedan så ska jag svara så fort jag kan!

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare