Går det att hindra någon från att använda ett domännamn som innehåller ens företagsnamn?

Hej. Om någon som Inte är ägare till ett företag eller har någon som helst koppling till detta i dagsläget. Men har företagets hemsida på sitt namn samt driver den utan samtycke av företags ägaren.. Hur skall man gå tillväga då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att någon har registrerat och använder ett domännamn som innehåller ett annat företags namn. Jag utgår ifrån att domänen är registrerad under den svenska toppdomänen .se.

Det saknas lagstiftning som specifikt reglerar frågan om vem som har bäst rätt till ett domännamn. IIS, som ansvarar för toppdomänen .se, har dock reglerat detta i sina registreringsvillkor (som alla ägare av .se-domäner är bundna av). IIS har ett alternativt tvistlösningsförfarande där den som har anspråk på en registrerad domän kan få dessa villkor prövade.

Enligt registreringsvillkoren kan ett domännamn avregistreras eller överföras till en annan ägare om följande tre förutsättningar är uppfyllda (7.2 i registreringsvillkoren):

1. Domännamnet är identiskt eller liknar t.ex. ett företagsnamn,

2. domännamnet har registrerats eller använts i ond tro, och

3. innehavaren inte har något berättigat intresse till domännamnet.

Det första kravet är av informationen i din fråga att döma uppfyllt.

När det gäller det andra och det tredje kravet blir det svårare för mig att göra en bedömning eftersom jag inte vet vilket domännamn det gäller eller vad den nuvarande innehavaren använder det till.

Vid bedömningen av om innehavaren har registrerat eller använt domännamnet i ond tro ska enligt IIS regler en helhetsbedömning göras. Omständigheter som kan tala för att ond tro föreligger kan (enligt registreringsvillkoren) t.ex. vara:

- Innehavaren utnyttjar eller planerar att utnyttja företagets goda rykte.

- Domännamnet har registrerats med syfte att säljas vidare till företaget vars namn finns i domännamnet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare