Går det att tillverka ett eget Couronnespel och sälja?

Hej, undrar hur det är med patent på Couronnespel. Kan man starta en tillverkning

i ett land i Asien utan speciellt tillstånd, eller hur gör man om man skulle vilja tillverka

och sälja spelet i ett eller flera Asien-länder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din lite annorlunda och intressanta fråga till Lawline!

Vad gäller just Couronne-spel skulle det kunna finnas ett flertal hinder, det skulle kunna vara att en del av spelet är patenterat, att det är varumärkesskyddat samt att designen kan vara skyddad.
Vad som gäller i ett onämnt asiatiskt land har jag väldigt svårt att svara på men kan ändå ge dig svaret gällande försäljning inom EU för att ge en bild av situationen.

Kan spelet vara patenterat?
Couronne är ett gammalt spel, jag spelade det som barn hos farmor, och hennes spel var antagligen redan då ganska gammalt. Spelet bygger på Carrom och är helt enkelt inte så nytt att någon kan patentera det. Det finns inte heller någon teknik i spelet som är patenterbar direkt.

Kan spelet vara varumärkesskyddat?
Couronne är som sagt ett gammalt spel, själva namnet "Couronne" är registrerat som varumärke i EU för ett Sydkoreanskt bolag, men det gäller enbart för solglasögon, resväskor, paraplyer och liknande. Namnet på spelet är antagligen såpass välkänt att det helt enkelt inte går att registrera som brädspel eftersom ingen kan hävda att det är deras påhitt.
Eftersom bolaget är sydkoreanskt kan det vara välkänt i delar av Asien och då medföra problem där och ses som varumärkesintrång. Det har jag dock svårt att svara på.
Ett exempel på ett varumärkesskyddat spelnamn är Trivial Pursuit.

Kan spelet vara designskyddat?
Vissa designer för Couronne-spel kan eventuellt vara designskyddade. Men den klassiska designen med en ring i mitten och sidolinjerna är knappast något som kan registreras eftersom det helt enkelt hör till spelet och är väldigt banalt.

Mitt råd:
Beroende på var du ska sälja spelet och under vilket namn så kan det vara bra att kolla upp det Sydkoreanska bolaget "Couronne" så att det inte framstår som att du tillverkar en produkt i deras namn och så att säga utnyttjar deras varumärke som råkar heta som spelet. Utöver det så verkar det inte vara några problem.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare