Garantifrågor när tillverkaren men inte återförsäljaren gått i konkurs

Vad gäller i garantifrågor när tillverkaren (Cabby husvagnar)gått i konkurs men ej återförsäljaren? I detta fall är det mellan 2 och 5 års garantier beroende på vad som gått sönder ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom det är återförsäljaren köparen har avtalet med är det irrelevant för köparen huruvida tillverkaren går i konkurs eller ej. Återförsäljaren har utfäst en garanti och måste därmed upprätthålla den. Detta gäller både om köparen handlat i egenskap av konsument eller näringsidkare. Det enda problemet som kan uppstå är att om köparen vill ha en omleverans, dvs få en ny husvagn, eftersom några nya husvagnar av de modellen antagligen inte tillverkas pga. konkursen.

Lämna gärna en kommentar om något är oklart så ska jag försöka att förtydliga!

Mikael JonassonRådgivare